High blood pressure and cholestrol.. gulp..

Terkujat si pekerja farmasi yang check blood pressure dan cholestrol aku semalam.. Ni kerja kuat ke atau tak rehat ? Dia ingat aku student lagi.. duduk hostel.. haha.. thats funny, aku dah rasa macam 'orang tua' padahal umur 20an lagi..

Namun jiwa muda ni kuat, aku suka kerja dan aku suka melepak.. ada timing aku suka wat mende ntah paper termasuklah menculik seekor ladybird yang cun.. whoa.. ladybird tu aku suka sbb masa kecil dulu mmg suka main dgn diorang.. Pada pandangan aku ladybird ni bebas.. dan oleh merayap memana yg dia suka..

Neway, pasal kesihatan aku skrg tak menentu, so kenelah fikir jalan penyelesaiannya.. Pertamanya kene banyak rileks dan tidak berfikir berat-berat sangat.. Maybe aku stress kot.. kalo aku stress kene banyak dgr lagu soundtrack mendamaikan ala2 kitaro.. pastu dgr al-quran atau selawat ka.. takpun duduk tgk tv je la..

Makan pun kena jaga, takleh makan bergaram sangat.. better minum air limau atau belimbing.. then kene makan pharmaton serta senaman setiap pagi.. gerak tulang temulang nih sket... hujung minggu berjalan atau jogging... Mmg kene susunatur semula hidup utk sihat... bukan hidup untuk kerja semata-mata...

So aku dah memahami fungsi pharmaton nih.. ia lebih dari sekadar multivitamin sebaliknya ada mineral dan ginseng.. so sebagai investment utk kesihatan badan aku kene beli pharmaton dan amalkan gaya hidup sihat.. masalah stress perlu diselesaikan secara spiritual.. aku kene memahami Tuhan itu adalah sumber kekuatan yang tidak terhitung.. manusia perlu menjaga hubungan dengan Tuhannya supaya mendapat taufiq dan hidayah berpanjangan..

Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.