Hidup umpama putaran roda..

Ada masanya kita di atas dan ada masanya kita di bawah.. aku kini menelusuri jalan selamat moga sampai ke destinasi. Dan walaupun dalam keadaan secure seharusnya kita bersyukur kepada tuhan yang mengurniakan kita nikmat dan anugerah yang tak terkira banyaknya. Walau ada sedikit kesukaran namun ia tidak mematahkan semangat maupun impian besar pernah dirancang di dalam hidup ini.

Aku dulu pernah melalui saat2 sukar yang tak dapat dibayangkan semula silam yang sengsara. Tika itu derita tak pernah berpenghujung, kesilapan dalam percaturan hidup itu hampir meranapkan impian.. Aku bangun kembali dengan sisa-sisa keyakinan, menyusun kembali perjalanan dengan penuh harapan pada Yang Esa.. ku tahu dia Maha Kuasa...Dia lah segalanya bagiku... Tiada yang lebih hebat dan agung dari Rabbul Izzati..

Akhirnya kini aku kembali dari kekecewaan kepada harapan.. Berdiri di medan perjuangan ini bukanlah semudah yang disangka.. Ku lalui derita dengan tabah.. Ku anyam jaluran harapan dan doa moga terjalin hidup yang lebih bermakna..

Ya tuhan.. Ya Ilahi..

Kuatkanlah hatiku.. Yakinkan diriku.. hidup ini ku berjuang untukMu.. Andai aku gugur jadikanlah daku di kalangan syuhada' di sisimu.. Jelaskanlah pandangan hatiku, moga beroleh manfaat dan kebajikan yang mulia, jauhkanlah dari pandangan hasad dengki dan prasangka buruk, hiasilah hati ini dengan sifat-sifat mahmudah moga seluruh alam ini bahagia dan ceria.

Ya Ilahi.. Hanya engkaulah tempatku berharap.. Tiada yang lain dariMu ya Allah.. Ampunkanlah dosaku, ampunilah daku yang dhoif ini penuh dengan kelemahan.. Engkaulah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Tiada ulasan

Leave a Reply