3 Rahsia Kejayaaan Usahawan Startup


Memulakan bisnes adalah seperti menjaga 'baby' yang memerlukan extra care serta sacrifice pelbagai aspek dari segi masa, tenaga dan kos. Sepanjang experience saya menjadi strategist untuk banyak company sdn bhd dan juga berhad (public listed company) ada banyak elemen yang mustahak untuk dijadikan sebagai panduan usahawan startup.

Usahawan baru ini perlu belajar dengan mereka yang dah lama dalam bisnes serta survive dari kitaran 3 tahun pertama yang dianggap berpuaka menyebabkan banyak perniagaan baru ditutup kerana tak mampu carry on dengan negative cashflow dan  lain² isu yang rencam.

Namun usah risau....

Saya share di sini 3 elemen utama usahawan startup untuk berjaya dengan hebat iaitu :




1. Mengetahui idea bisnes paling menguntungkan

Usahawan yang bagus tahu cara untuk 'analysis' business model dalam masa 3 tahun pertama. Nak tak nak usahawan sekarang kena belajar cara dapat idea yang ada pada 'lean model' agar dapat improve strategy ikut perubahan semasa. Ia berkaitan dengan 'reducing risks' dalam masa yang sama 'maximising profits'. Keupayaan lean model ini menganalisa upstream/downstream business termasuk tax planning semasa kita lebih jelas terutamanya mereka yang buat business online. Ini amat penting untuk memahami kekuatan masing² sebagai jaminan survival economy getir sepanjang 2018/2019. Bila lean model sudah crystal clear, maka IDEA bisnes anda akan lead kehadapan serta kekal relevan biarpun melebihi 3 tahun tanpa perlu takut dengan persaingan. Bagi mereka yang tidak ada 'model' seumpama kapal belayar tanpa kompas di tengah lautan samudera yang luas. Sudah pasti hanyut....




2. Mempunyai lubuk database pelanggan

Ini adalah emas sebenar dalam business... Newbie masih terpinga-pinga tak tahu nak cari pelanggan. Sedangkan para otai dah tahu kat mana lubuk malah sekilas tahu ikan jantan/betina dalam kolamnya. Maksud kolam inilah database pelanggan yang TARGETTED dan jelas LTV (life time value) mahupun size pocket kuasa beli mereka setiap bulan. Teknik data ini telah lama digunakan oleh Google dan Apple yang amat mengenali potensi setiap online user. Ini semestinya perlu kepakaran bab sistem data baik dari segi demografik maupun psikografik yang boleh difilter secara automatic. Semua para millionaire entrepreneur mempunyai sistem data mereka tersendiri kerana itulah 'lubuk emas' sebenar. Produk pula perkara kedua terpenting..





3. Sistem copywriting + NLP

Ini bab paling 'seni' selain daripada aspek logic database. Orang otak kiri akan jatuh cinta dengan bab logic data, statistik, analisis, algorithm , programming etc. Manakala orang otak kanan lebih berseni dengan 'design' menulis ayat-ayat 'cinta' yang mampu memikat pelanggan. 80% pelanggan membeli sebab emosi. Ini fakta jelas dalam mana-mana kajian customer behaviour. Cara kita manipulasi emosi ini memerlukan ilmu NLP atau neuro linguistic programming. Ada perkataan dan gaya bahasa yang boleh digunakan secara sistematik dalam penulisan copywriting untuk convert 'stranger' menjadi 'customer'. Ilmu copywriting bukanlah sihir, sebaliknya art & science dalam aplikasi perniagaan hari ini. Sudah ada sistem copywriting mudah boleh ditiru, sekarang giliran anda pula mempelajarinya!




90% kejayaan adalah daripada usaha GRIT yang berterusan tanpa putus asa. Oleh itu usahawan perlu belajar dengan mentor² atau guru yang dah proven success bukan setakat online sahaja tetapi lebih jauh dari itu. Antara guru saya adalah Dr Tengku Asmadi yang menjadi role model dalam aspek sains kemanusiaan dengan aplikasi Neuro Linguistic Programming (NLP).

Dont worry....

Saya akan berikan surprise content marketing bernilai $1,000usd dalam sesi istimewa coaching RahsiaEbiz.Com jika anda rebut hari ini.

Hope boleh jumpa one to one utk lebih detail membangunkan business model yang power dan menguntungkan untuk anda !

Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.