5 Tips Bagi Asthma & High Blood Pressure


Alhamdulillah saya antara yang pernah alami kedua jenis penyakit ini dan kemuncaknya pada 2009 kena admit di hospital pusrawi di tahan sampai seminggu dalam ward. Mmg naik boring jadinya. 

Btw saya simplifykan lebih 5 tahun experience kerja turun naik byk hospital tersibuk di Malaysia HKL, PPUKM, PPUM dan HPJ dengan 1001 macam kisah duka gembira pesakit yang ada ketika mengagihkan bantuan dana perubatan.


Kita sebenarnya boleh jimat masa, tenaga dan kos daripada berulang alik ke klinik atau hospital jika mampu 'disiplin' jaga kehidupan.

Antara tips yang anda boleh amalkan untuk menangani asthma & blood pressure adalah :

1. Clean Environment

Faktor luaran alam yang bebas daripada habuk, asap dan bauan kimia termasuk cat. Kenkadang kita tak sedar bauan perfume dan wangian odor kereta atau rumah juga menyebabkan alahan alergi pada pesakit asthma. Jauhkan diri daripada perokok atau kawasan merokok. Ini kerana asap rokok boleh jadi risiko paling ngeri buat peparu anda. Begitu juga habuk karpet atau dinding rumah lama yang boleh beri kesan semput. Teliti kawasan sekitar dan kalau boleh kena ada pokok dalam rumah yang boleh tapis udara kotor sama ada money plants, snake plant, areca palm, peace lily dan sebagainya sebagai natural air purifier terbaik utk boost kesihatan kita.

2. Control Stress & Anxiety

Bab ini kerana ia menyumbang kepada asthma dan high blood pressure. Jika tidak dikawal stress ia menyebabkan risiko lebih serius terhadap kesihatan. Bila stress/anxiety ia akan rembes hormon cortisol yang boleh naikkan tekanan darah. Bila terlalu banyak dalam badan cortisol akan lemahkan daya tahan imun semulajadi dan menyebabkan kita lebih mudah kena demam, flu, batuk, gastrik dan sebagainya. Cara untuk control hormon cortisol dengan perbanyakkan hormon serotonin dan dopamine melalui diffuser / humidifier bauan rose geranium yang mempunyai kesan therapeutic. Manfaat rose geranium sudah saya tulis panjang lebar dalam sesi vip lifecoaching.ga untuk anda dapatkannya lebih mudah dan pantas.

3. Quality Sleep

Ramai yang tak tahu mengenai quality sleep. Ini kerana tidur yang betul boleh repair cells tubuh badan lebih cekap & efisien. Bila kita boleh repair cells secara automatic semua organ dan CNS (central nervous system) akan berfungsi optimum. Mereka yang gagal dapat tidur berkualiti maka lebih banyak cells dalam badan akan rosak dan tidak mampu self-healing. Tahun 2020 banyak yang alami masalah tidur, insomnia & fatigue kerana kitaran tidur tak lengkap. Cara yang betul adalah amalkan siesta atau quick nap waktu tengahari atau sebelum zohor. Dalam kitab Ihya Ulumuddin Imam Ghazali rahimahullah menyatakan qoilullah adalah sunnah dan beri impak kesihatan terbaik. Ini kerana waktu tengahari yang panas dan frekuensi brainwave perlu direhatkan. Quick nap ini sekitar 20 minit sahaja dan anda akan rasa segar selepas itu kerana dah 'recharge' energy dalam diri.

4. Makan Sayuran & Buahan

Sememangnya makan banyak daging haiwan mempunyai banyak penyakit yang di bawa sekali ke dalam badan kita kerana protein haiwan juga mengandungi lebih banyak bad cholestrol (LDL) dan saturated fat yang menyebabkan high blood pressure & masalah cardiovascular. Solusinya perbanyakkan makan plant proteins yang mempunyai good cholestrol (HDL) untuk cleansing bad cholestrol (LDL) daripada melekat ruang salur pembuluh darah yang menyebabkan heart attack. Antara plant proteins seperti bayam, broccoli, kubis, bendi serta buah-buahan tropika seperti jambu, mempelam, pisang yang bebas racun dan GMO.


Tukar garam putih yang biasa di pasaran kerana ia sudah di'bleach' dengan bahan kimia termasuk ammonia dan aluminium yang boleh menyebabkan risiko penyakit termasuk high blood pressure. Inilah punca sebenar garam putih sebenarnya racun senyap yang masuk dalam badan kita selama ini. Alhamdulillah saya dah tukar garam quantum syifa yang berkualiti dan semulajadi daripada pergunungan bukit himalaya Pakistan yang merupakan sumber terbaik garam sihat kerana kandungannya rendah sodium dan tinggi chloride memberi banyak manfaat termasuklah sebagai booster imun semulajadi badan.

Secara umumnya 'lifestyle' kita sama ada faktor luaran dan dalaman mempengaruhi situasi kesihatan. Sekiranya anda yang berusia 30 tahun ke atas sudah alami asthma atau high blood / sugar maka berhati-hatilah kerana risiko lebih tinggi pada usia 40 tahun ke atas. Mungkin kena admit ward lebih lama untuk kembali pulih.

Jagalah kesihatan dengan amalkan Garam Syifa yang mempunyai manfaat mineral yang diperlukn oleh tubuh badan. Ini kerana saya sudah tidak lagi guna nebulizer, inhaler atau ambil ubat penstabil darah tinggi sejak 2009 lagi. Hanya amal quantum healing seperti yang saya jelaskan di atas.

Selamat mencuba..... Health is Wealth




Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.