$ISLM : Islamic Coin Revolusi Masa Depan Cryptocurrency

 



Arena cryptocurrency masa kini telah semakin pesat berkembang di seluruh dunia. Bukan sekadar Bitcoin (BTC) yang menjadi peneraju pasaran kripto bahkan semakin banyak altcoins lain juga yang sedang growth pantas termasuk $ISLM (Islamic Coin).

Islamic Coin adalah matawang digital patuh Syariah pertama di dunia, yang direka untuk mewujudkan nilai ekonomi bagi masyarakat Islam seluruhnya. Ia dibina di atas rangkaian blockchain Haqq yang bermaksud "Kebenaran" yang mana ia menepati ciri-ciri nilai sistem kewangan Islam yang bebas riba + scarcity asset setanding dengan matawang emas dan perak yang mana ia x boleh dicetak sesuka hati sepertimana matawang kertas fiat.

Kelemahan matawang kertas fiat adalah terdedah dengan risiko inflasi dan susut nilai matawang setiap tahun manakala kripto pula jenis 'deflationary asset' yang melawan inflasi, bersifat terdesentralisasi (decentralized) yang tidak tertakluk kepada mana-mana bank pusat.

Ini bermakna $ISLM memberi peluang kepada rakyat marhaen untuk menikmati sistem kewangan lebih adil, selamat dan bebas riba dan bebas dari cengkaman bank pusat yang sesuka hati naikkan kadar interest OPR menyebabkan inflasi naik + matawang kertas ringgit susut nilai.


Pakar ekonomi Prof Dr Jomo KS sudah lama bersuara mengenai polisi bank pusat yang sebenarnya mengakibatkan ekonomi semakin lama tidak stabil dan ke arah krisis. Sebenarnya bukanlah salah rakyat marhaen tetapi salah polisi bank pusat yang ego nak jaga status quo sampai sanggup susahkan rakyat dengan kenaikan OPR dan lain² quantitative tightening policy yang tidak masuk akal.

Bahkan dalam ISLAM memang tidak pernah ajar nak settlekan masalah ekonomi dengan naikkan kadar interest yang terang² adalah riba. Maknanya kita sudah tak boleh harap lagi dengan sistem bank pusat ini. Komplen banyak mana pun bukan nak dengar.

Solusi terbaik adalah 'decentralized finance' seperti $ISLM coin ini yang dah menjadi sebuah revolusi kewangan digital Islam terbaik dunia. Memberi nafas baharu kepada arena crypto tanpa elemen riba, manipulation, exploitation, pump & dump, gambling, scamming dan pelbagai non-ethical activities yang bersarang dalam market hari ini.

Semakin ramai yang believe kita perlukan crypto yang benar-benar patuh Shariah dan sistem kewangan yang lebih baik, adil serta selamat. $ISLM coin kini sudah mendapat pengiktirafan Golden Excellence Award Dubai 2023 merupakan kejayaan signifikan di kalangan umat Islam kita seluruh dunia.





Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.