Amanat Dari SS Mufti (Bhg 1) - Dr Asri

Saya mengagumi ketokohan Dr Asri sebelum dia menjadi mufti lagi.. sewaktu beliau aktif menjadi lecturer dan mengenalinya di dalam forum al-ahkam.net

Walau byk isu yang dilabelkan kepada Dr Asri, namun ilmu dan ketokohan berani menegakkan kebenaran tak kiralah UMNO atau PAS beliau berjuang di landasan sptmana ulama2 yang lain.. Syeikh Imam Syafie, Hambali juga tidak berparti.. apa yang tegakkan adalah kalam Allah.. tidak lebih dari itu..

Di akhir jawatan mufti, Dr Asri tidak meminta untuk disambung krn tidak mahu dijadikan soal politik dalam perjuangannya.. keberaniannya disegani lawan dan kawan..

Adalah silap besar org label dia ni pro wahabi ka atau lain2 label.. ini adalah pandangannya berasaskan ilmu yang cukup besar buat ummat Islam di Malaysia... beliau menentang keras Islam Hadhari.. beliau juga menentang akta2 zalim draconian spt ISA.. ini krn beliau percaya Islam itu sudah mencukupi.. mempunyai hujah dan jawapan bg setiap aspek hidup manusia..

Isu beliau hanya membawa tajdid perubahan dalam ummat Islam.. dan aku merasakan ada selisih faham antara mufti 'tua' dan 'muda' di negara ini.. tp bagi akulah.. mufti muda spt Dr Asri berani dlm menyatakan sesuatu kebenaran lebih baik daripada mufti 'tua' yang senyap, bisu dan berada dibelakang mereka yg berkepentingan..

Apapun buat Dr Asri.. teruskan perjuangan.. jgn lupa kami di Malaysia.. masih byk perubahan yang perlu dilakukan.. tajdid selagi nafas masih ada...

Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.