Beethoven... si pekak yang suka music...

Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman.... ~ Ludwig van Beethoven
Aku ada tgk movie pasal beethoven ni.. seorang yang genius music, a great maestro.. dan mmg dikenang sepanjang zaman bagi mereka yang bergiat dalam arena music.. kata-kata beliau di atas sudah menggambarkan betapa mendalamnya passion dalam music melibatkan soal hati manusia..

Ya, kenkadang aku dapat merasai apa yang beethoven cuba sampaikan dalam mana2 karya music beliau sama ada Pathetic, Symphony, Fur Elise, Moonlight dan sebagainya.. karya klasik yang penuh perasaan.. sama juga mcm tokoh Islam al-Farabi yang mampu memainkan alat2 music yang menyebabkan orang menangis, ketawa dan mengikut perasaan sepertimana yang diperlukan..

Beethoven ni pekak kerana ditimpa sakit yang masih tidak dinyatakan dgn jelas.. Mungkin Allah sudah menarikbalik nikmat dengarnya.. Namun karya2 sebelum beliau sakit pekak diiktiraf pada zaman Enlightenment.. Sehingga kini orang masih mengagumi kegeniusan beliau dalam music.. kenkadang aku ingin juga jadi maestro.. pandai main alat music.. tp rasanya mcm terlalu tua utk belajar piano.. hehe...

Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.