Jiwa Pemimpin Jiwa Pejuang !!!

Menyoroti sejarah kehebatan salahuddin al-ayubi panglima Islam yang menakluk kota Constantinapole adalah cukup hebat dalam sejarah dunia.. Begitu juga sejarah khalifah rasyidin bermula Abu Bakr, Umar, Usman & Ali.. mereka adalah sahabat nabi yang berjiwa pemimpin dan pejuang.. tak pernah putus asa dgn cabran menimpa dan punya iman taqwa cukup utuh..

Kejayaan mereka bersandarkan kepada kualiti iman kepada Allah swt.. cinta pada RasulNya.. serta menjunjung al-Quran dan Sunnah sebagai the way of life... adakah kita sehebat mereka ??

Dalam hidup ini, apa yang dikejar perlulah bijaksana.. Usah biarkan sikap negatif dan pesimis meruntuhkan daya saing untuk maju kehadapan.. kita perlu bersikap positif dengan peluang yang ada dalam hidup supaya kita boleh mencipta kejayaan.. Jika kita paranoid dan skeptikal sehingga tidak mahu melakukan perubahan maka rugilah untuk mengecapi kemanisan indahnya mencapai impian...

Sebab itulah kebanyak pemimpin2 hebat ini punya impian, dreams dan virtues yang menyakinkan.. sbg contoh Maharaja Rom Julies Ceasar pernah mengungkapkan kata-kata 'virtue' yang popular... Veni, Vedi, Vinci... ia bermaksud.. I came, I saw, I conquered....

Ganazz.. itulah keyakinannya dizahirkan dalam bentuk kata mudah... jika mahu berjaya dalam hidup kita perlu jadi 'leader' dan 'fighter' dalam mendepani cabaran... jangan jadi pengecut dan melarikan diri dari masalah sahaja..

Bak kata DSAI.. lawan tetap lawan !!

Tiada ulasan

Leave a Reply

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.